tisdag 6 oktober 2015

Tematrio - Kvinnor som skriver om män

Spännande tematrio hos Lyrans Noblesser denna vecka: kvinnor som skriver om män. Det visade sig vara lite klurigare än jag trodde det skulle vara.

1. Virginia Woolf - Orlando. Jag gillar ju författare som suddar ut gränser särskilt de mellan könsrollerna (Victoria Benedictsson tex).

2. Selma Lagerlöf - Gösta Berlings saga.

3. Märta Tikkanen - Århundradets kärlekssaga. Den här boken har jag faktiskt inte läst - men VILL läsa: Märtas bok om äktenskapet med konstnären Henrik.

16 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Lagerlöf hade många manliga protagonister! Gösta Berling är en hemskt intressant karaktär.

    SvaraRadera
  3. Håller helt med om Gösta Berlings Saga. Han är en intressant karaktär och romanen är mycket bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den borde jag nästan läsa om då det var ett tag sen...

      Radera
  4. Tror inte jag läst Gösta Berlings saga, men är lite osäker. Minnet är inte alltid tillförlitligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, ibland är det svårt att komma ihåg - särskilt klassiker!

      Radera
  5. Gösta Berling är en av mina favoritböcker.Århundradets kärlekssaga är också riktigt bra, tycker jag.

    SvaraRadera
  6. Århundradets kärlekssaga är helt fantastisk, du kommer inte att ångra dig :-)

    SvaraRadera
  7. Ja Lagerlöf är ju ett bra exempel.

    SvaraRadera
  8. Jag vill också läsa Århundradets kärlekssaga.

    SvaraRadera
  9. Orlando är ett kul och annorlunda val. Så tänkte jag definitivt inte.

    SvaraRadera