tisdag 29 september 2015

Not the End of the World av Geraldine McCaughrean

Denna bok ingår i min kurslitteratur just nu - den e n d a litteratur jag hinner med just nu känns det som. Detta är en bok som jag läser i min engelskakurs och då vi diskuterar genren barnböcker. Mycket intressant och givande kurs!

Det här är en bok som vunnit pris inom barnboksgenren men som få av mina kursare, inklusive jag, skulle säga är en barnbok. Fast - vilka är vi att bestämma det? Vad är det som gör en barnbok till just det? Intressanta frågor...

"Not the End of the World" är ett svar till den bibliska berättelsen om Noaks ark. Det är ett svar som lägger till detaljer - stora som små - och som komplicerar ursprungsberättelsen. Huvudpersonen - protagonisten heter Timna och är en flicka och inte vilken flicka som helst utan Noaks dotter. När Timna kommer in i denna berättelse ställs Noaks roll på sin spets. Det är inte den bästa bok jag läst men den väcker tankar. Jag funderar fortfarande på innehållet och olika tolkningar.

Moralen i boken är intressant och går att diskutera vidare. Men, som jag skrev ovan - detta är inte en barnbok i mitt tycke. Snarare en bok för lärare att använda en gymnasieklass kanske? Det finns många infallsvinklar och jag skulle kombinera den med engelska/religion (etik & moral). Lejonet på bilden får representera en av passagerna i boken som jag fann vara av intresse när det gäller moral.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar