onsdag 9 september 2015

Godnattsaga

 Kaninen som så gärna ville somna av Carl-Johan Forssén Ehrlin är en speciell sagobok, eller godnattbok, för barn. Boken marknadsförs med orden att den kan få vem som helst att somna.

Vi har inte jättestora problem med nattning här hemma. Däremot har en fyraåring ganska mycket kryp i kroppen och tankar i huvudet - så lite nedvarvning och avkoppling är ju aldrig fel.

Mitt barn tycker att det här är jordens tråkigaste bok! Så, jag har övertalat denne att lyssna tre kvällar men jag tror tyvärr inte att det blir en fjärde. Hemma hos oss somnar inte barnet när jag läser sagan - det är okej dock för jag märker att sömnen ändå kommer lite fortare när vi släckt lampan.

Texten - handlingen - är jättetråkig och det är ju så av en anledning. Boken kommer med instruktioner till hur man ska läsa - fetstilt: betona, kursivt: långsamt och tyst. Hos oss fungerar denna bok mer som mindfulness för barn. Den finns att ladda ned som e-bok på biblioteket så för er som har knöliga nattningar av barn eller rent utav barnbarn: prova läs boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar