tisdag 18 augusti 2015

Stoner av John Williams

Det var en insikt som han inte kunde tala om men en insikt som när han väl nått den förändrade honom, så att ingen kunde undgå att märka att den fanns där. (s.124)

Williams lyckas med konststycket att göra anspråkslöshet spännande. Boken Stoner handlar om William Stoner och den utspelar sig i USA, mellanvästern och tiden mellan 1800-talets slut fram till andra världskriget. Jag vet inte riktigt vad det är i boken som gör att jag tycker om den. Jag läste ut den samma dag som jag öppnade den och den blev aldrig tråkig.
En av anledningarna till att jag fastnade för boken var kontrasten mellan den blyge bondpojken och det intellekt som visade sig finnas där. Kontrasten mellan hur hans fysiska uppenbarelse beskrivs som ”bonnig” och hur han lyckas göra karriär inom universitetet och i litteraturvetenskap.

Det här är ett fantastiskt porträtt av en karaktär som jag som läsare inte riktigt känner att jag fått grepp om när boken är slut, fast på ett bra sätt. Det finns så många dimensioner av vem Stoner är och varför han gör som han gör. Det som ändå är mest intressant är hans skarpa sinne för litteratur.

Det här är en läsvärdbok. En stor del av boken går åt till att beskriva Stoners sinnesliv men det blir aldrig tråkigt utan bara väldigt bra. Betyg: 5 av 5.
Stoner av John Williams
Natur & Kultur, Stockholm 2014
ISBN9789127143043
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar