onsdag 15 december 2010

Inte för mig....

Nej......det här var ingen bok för mig: Skuggbiblioteket av Mikkel Birkegaard. Luca Campelli äger ett antikvariat och arvtagare till detta är hans vuxne son Jon. Far och son har inte haft kontakt på många år men när fadern dör så tvingas Jon att åter besöka det som en gång varit hans hem. Detta är inte vilket antikvariat som helst, här utspelas det ett krig i en hemlig värld, en värld som Jon till en början ställer sig avvaktande och frågande till.
 Jag lockades av löften om en vacker berättelse om läsning och böcker, vem faller inte för det!? Det fanns även en lockelse med hemliga sällskap men jag tycker inte att handlingen lever upp till mina förväntningar. Karaktärerna, främst Jon, känns inte trovärdiga. Han beskrivs så korrekt och stel i början, som om dessa egenskaper skulle legitimera och befästa sanningshalten i det som komma skall. Som om motsatserna i detta skulle förstärka handlingen på något sätt. Jag anser att författaren skulle ha levt ut det övernaturliga mer, liksom spätt på den delen av boken så hade detta kunnat bli en bok i genren fantasy istället.  Nu känns det som att handlingen pendlar mellan Dan Browns Da Vinci koden och J.K Rowlings Harry Potter (inget ont om nämnda titlar). Det står på baksidan av boken att filmrättigheterna redan är sålda och jag känner spontant att detta blir nog en bättre film än vad det är bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar